Терминът "информатика" (фр. informatique) произлиза от френската дума information (информация) и automatique (автоматика) и буквално означава "информационна автоматика". Широко разпространен е и английския вариант "Сomputer science", което буквално означава "компютърна наука".
Инфоpматиката — това е основана на компютърната техника дисциплина, която изучава структурата и общите свойства на информацията, а също така закономерностите и методите на нейното събиране , съхранение, обработване и разпространение в различите сфери на човешките дейности.
Информацията (от гледна точка на информатиката) – сведение за реалния свят, които се използват при взаимодействието с него и които могат да бъдат представени на материален носител (материализирана информация).
Основни информационни дейности :
Информатиката се състои от 3 неразривно свързани части:
Техническо осигуряване - включва апаратурата на компютъра, и за негово обозначение е възприета английската дума Hardwar , която буквално се превежда "твърди изделия".
Програмно осигуряване - под това понятие се разбира съвкупността от всички програми и данни, използвани от компютъра, и се използва думата Software (буквално — "меки изделия ").
Алгоритмизация – методите за решаване на конкретна задача с построяването на последователност от действия (алгоритъм), които да водят до резултата. Използва се не много популярния термин Brainware (англ. brain — интеллект).
Области на приложение на информатиката:
алгоритми и структури от данни;
архитектура на компютрите и компютърните мрежи;
изкуствения интелект;
базите от данни и информационното търсене;
компютърната графика;
операционните системи;
езиците за програмиране;
бюротика (приложение в деловите дейности);
телематика (приложение в телекомуникациите)
Връзка с другите предмети:
-
Математика (алгоритмите)
-
Физика (електрониката)
-
Езикознание (лингвистиката в основата на езиците за програмирането)
-
Логика (съждения, логически операции)
Информационно общество – положителни страни:
-
Подобрени са условията на производство, търговия, управление, развлечения и др.
-
Всеки човек може по-лесно да се включва в обществения живот, да се чувства полезен и пълноценен.
-
Има възможности за дистанционно обучение – за хара в отдалечени райони и такива с двигателни проблеми.
-
Информационното общество е по-отворено и по-демократично.
-
Хората носят по-голяма отговорност за своето развитие. Хората трябва да учат непрекъснато, за да поддържат добра квалификация.
-
Използват се високи информационни и комуникационни технологии.
-
Всеки член на информационното общество има право на достъп до информация.
Информационно общество – отрицателни страни:
-
Задълбочава се неравенството между тези, които владеят информационните технологии (ИТ) и тези, които не ползват такива.
-
Глобаните процеси се управляват по-трудно. Дестабилизацията в една държава може да се отрази верижно в друга.
-
Опасност от нахлуване на псевдокултура чрез глобалната мрежа.
-
Защотата на информацията от неправомерен достъп до информационни ресурси – банкови, военни; от злоупотреба с държавни, лични или фирмени данни, е сериозен проблем на информационното общество.
-
Ползването на нелицензиран софтуер.
Въпроси:
-
Избройте 6 професии, при които преобладават информационните дейности.
-
Направете списък на източниците информация, които ползвате ежедневно.
-
Избройте технически средства за събиране на информация; съхранение на информация; преработване на информация; разпространение на информация.
-
Избройте дейности, за които използвате компютър.
|
|